Na tyto otázky hledali odpověď studenti předposledních a posledních ročníků ze streamingů Global Issues a General Business během workshopů, které pro naše studenty v nedávné době zorganizovala místní pobočka Amnesty International (největší celosvětová organizace na ochranu lidských práv).

Lektorky Jana a Dominika se snažily během dvouhodinového workshopu studentům simulovat proces azylového řízení v ČR. Studenti si nejprve zkusili sami pro sebe zodpovědět, kdo je pro ně uprchlík, jak vypadá, před čím utíká, a před jakými momentálními rozhodnutími je po vypuknutí konfliktu postaven/a.  Následně byli studenti rozděleni do skupinek po třech, kde každý měl přidělenou konkrétní roli (imigrační úředník, nezávislý pozorovatel, azylant) na základě zdokumentovaného reálného životního příběhu žadatele o udělení mezinárodní ochrany. Poté proběhla reflexe ze strany nezávislých pozorovatelů o verdiktu udělení či zamítnutí žádosti žadatele o azyl. Během workshopu se studenti mohli dozvědět příběhy uprchlíků Ziby z Pakistánu, Frederika z Konga, Hádžího ze Sýrie, Kareema z Egypta, či Natálie z Ruska a uvědomit si, kdo má podle současné legislativy nárok na mezinárodní ochranu v ČR a jak proces vypadá. Na závěr proběhla společná reflexe nad současnou uprchlickou krizí na Ukrajině.

O tom, že není jednoduché azyl získat, svědčí i data z roku 2020, kdy bylo předloženo cca 2000 žádostí a z toho pouze 84 žadatelů azyl získalo. Navíc na azyl se čeká průměrně až dva roky, což je pro žadatele mj. psychicky náročné. Udělení mezinárodní ochrany se řídí Ženevskou úmluvou, která platí v zemích, které ji podepsali.

Amnesty děkujeme za přínosný workshop a všem studentům za jejich angažovanost.